Studenten veranderen inhoud lesprogramma Hogeschool van Amsterdam

Vijf studenten Maatschappelijk Werk en Dienstverlening van de Hogeschool van Amsterdam (HvA), merkten vorig jaar tijdens hun stages dat zij met (vermoedens van) kindermishandeling te maken krijgen maar niet goed genoeg wisten hoe ze daar mee om moeten gaan. Dat vonden ze onverdraaglijk en kwamen in actie. Zij organiseerden met elkaar de Themaweek 'Geweld in opvoeding en relaties' dat onderdeel gaat worden van het curriculum van de opleiding.

Leerkrachten, huisartsen, tandartsen, maatschappelijk werkers, politieagenten, pedagogen, hulpverleners, verpleegkundigen, Eerste Hulp, personeel kinderopvang, speeltuinmedewerkers. Allemaal beroepen waarbij je regelmatig geconfronteerd kan worden met gevolgen van kindermishandeling en huiselijk geweld. Hoe bereiden beroepsopleidingen je daar op voor?

In de themaweek besteden alle docenten die week aandacht aan het onderwerp vanuit hun eigen vakgebied. De studenten hebben alle docenten zover weten te krijgen om zich te verdiepen in het onderwerp. Bij de vakken psychiatrie, antropologie, studie loopbaan begeleiding en bij de vakken Dwang&drang en 'Werken in en vanuit een organisatie' wordt in deze week voor het latere beroep nuttige informatie gegeven.

Tijdens de voor studenten verplichte conferentie worden workshops gegeven door officier van justitie, kinderartsen AMC, zedenpolitie, ervaringsdeskundigen, en workshops over onderwerpen als eergerelateerd geweld, sexting & grooming, pleegzorg, vechtscheiding, geweld in de opvoeding van verstandelijk beperkte ouders, het 'vlaggensysteem' en omgang met stress. Speciaal is dat jongeren uit Amsterdam-Noord als ervaringsdeskundigen de hele week workshops geven aan alle tweedejaars studenten MWD.

De directie van de opleiding heeft het initiatief enthousiast verwelkomd. De themaweek en conferentie maken onderdeel uit van Actie ENTER, een initiatief uit 2013 van studenten om aandacht aan het onderwerp vast in alle noodzakelijke opleidingen te krijgen. Dit jaar werken studenten van de Haagse Hogeschool, Saxion Enschede, AVANS Hogeschool, Hogeschool van Amsterdam en Orthopedagogiek van Rijksuniversiteit Groningen aan initiatieven om het lesprogramma van hun opleidingen te verbeteren.