Vak seksualiteit en intimiteit

Mathieu Heemelaar, (oud-docent) Haagse Hogeschool, Sociaal Pedagogische Hulpverlening:
“Ik ben er trots op dat het vak seksualiteit en intimiteit is opgenomen in het leerplan en alle studenten in de hoofdfase dit vak verplicht krijgen.”

Seksualiteit bespreekbaar maken

Op de Haagse Hogeschool is het vak seksualiteit en intimiteit een verplicht onderdeel in de hoofdfase van de opleiding sociaal pedagogische hulpverlening (SPH). Tijdens dit vak leren aankomende hulpverleners hoe zij seksualiteit en seksuele gevoelens bespreekbaar kunnen maken. Het vak bestaat uit acht lessen van anderhalf uur en is goed voor drie studiepunten. Het boek ‘Seksualiteit, intimiteit en hulpverlening’ van Mathieu Heemelaar vormt de basis.

Opdrachten

De studenten oefenen in kleine groepen met gespreksvaardigheden. In de opdrachten (verwerkingsopdrachten, rollenspelen, reflectietaken e.d.) is veel aandacht voor verschillen tussen cliënten, zoals in culturele achtergrond, religie, beperking en leeftijd. De studenten leren hoe een gezonde seksuele ontwikkeling eruit ziet en wat seksuele disfuncties zijn. Ook worden onderwerpen als seksueel gedrag, seksuele gevoelens, seksuele oriëntatie, seksuele vorming en seksueel misbruik besproken. En er wordt stilgestaan bij de balans tussen onderwerpen bespreekbaar maken en tegelijkertijd de grenzen van cliënten en zichzelf bewaken. Tot slot worden ook seksuele en intieme contacten in de hulpverlening besproken.

Voorvechters

Het initiatief voor de invoering van het vak is ontstaan in de Jaren 80 in het kader van aidspreventie. Het vak is altijd een onderwerp van discussie geweest, maar wordt nu breed gedragen door een enthousiaste pool van docenten. Er wordt daarnaast samengewerkt met de opleidingen maatschappelijk werk, culturele en maatschappelijke vorming en pedagogiek (HBO). Samen organiseren zij een seminar week, met o.a. een theaterproductie en verschillende gastsprekers over (homo-)seksualiteit.

 

Student aan de Haagse Hogeschool:
“Het was voor mij een eye-opener dat ook volwassenen in een instelling behoefte kunnen hebben aan voorlichting.”

 

Tips van Mathieu

  • Bottum-up. Maak gebruik van enthousiaste docenten die dit vak een warm hart toedragen bij de invoering van een vak als dit. Het is belangrijk dat de docent makkelijk over seksualiteit kan praten.
  • Buddy. Laat nieuwe docenten een blok meelopen met een ervaren docent, voordat ze het vak zelfstandig gaan geven.

Meer weten?

Download een voorbeeldopdracht uit het boek ‘Seksualiteit, intimiteit en hulpverlening’. Wilt u meer weten over het vak Seksualiteit en intimiteit? Neem dan contact op met Mathieu Heemelaar.