‘Geweld in afhankelijkheidssituaties was geen thema waarin ik eerder les had gegeven,’ zegt docent in opleiding omgangskunde Shauna Plompen. In het schooljaar 2014 – 2015 gaf zij aan studenten van de MBO-opleiding Sociaal Maatschappelijke Dienstverlening van het Welzijn College van ROC Midden Nederland in Utrecht een module van acht weken over het signaleren van huiselijk geweld en kindermishandeling en het werken met de meldcode.

‘Bij het behandelen van de meldcode vertelde één van mijn studenten dat ze zelf ervaring had met geweld in de huiselijke sfeer. Dat was schrikken, daar was ik niet op voorbereid,’ zegt Plompen. Intuïtief voelde de docente aan dat ze de studente haar verhaal moest laten vertellen, nadat ze had gecheckt of de groep daar veilig genoeg voor was. ‘Ze waren één en al oor en erg meelevend. Na haar verhaal heb ik benoemd dat het ik het knap vond dat ze zoiets persoonlijks durfde te delen.’

Als docent geeft Plompen niet alleen les over signaleren van en handelen bij huiselijk geweld, ze is ook zelf signaleerder die de stappen van de meldcode moet volgen. Na afloop van de les vroeg ze de volwassen studente of zij haar problemen al met haar loopbaanbegeleider had besproken. Dat was het geval. ‘Het was een ervaring van vroeger, het speelde nu niet meer. Daarom heb ik het daarbij gelaten, na overleg met mijn begeleider.’

Plompen merkt dat meer studenten in Welzijnsopleidingen nare ervaringen in hun rugzak hebben. Het is vaak een van de redenen waarom ze voor het welzijnswerk kiezen: ze willen dat het anders loopt dan zij zelf hebben meegemaakt. ‘Daarom zei ik tegen haar: ‘Probeer uit deze module te halen hoe jij er als SMD’er mee kan omgaan.’ Dat was moeilijk, maar uiteindelijk kon ze de knop omzetten en vanuit haar professie in plaats van haar ervaring naar de meldcode kijken.’

In de lessen nam de studente in samenspraak met Plompen de expertrol aan. ‘Bijvoorbeeld met gespreksvaardigheden, wat is er dan belangrijk? Zij kon uit ervaring vertellen dat luisteren juist essentieel is, dat de cliënt zich gehoord wil voelen. Voor de klas was het ook goed dat ze haar ervaringen kon delen. Het kwam voor hen heel dichtbij. Zij realiseerden zich heel sterk dat ze in hun beroep op zeker moment met kindermishandeling of huiselijk geweld in aanraking zouden komen.’

Shauna Plompen, Docent in opleiding omgangskunde van de MBO-opleiding Sociaal Maatschappelijke Dienstverlening van het Welzijn College (ROC Midden Nederland) in Utrecht.

Auteur: Katja Meertens, Schuttelaar&Partners
 

Voornaam: 
Shauna
Achternaam: 
Plompen